- Branding
- 6 april 2022
Valt of staat jouw merk in 2022?
Branding is meer dan een logo, product of belofte: het is de uitstraling van jouw merk. Een sterke branding is authentiek en straalt de missie, visie en waarden uit. Dit roept een gevoel op bij potentiële klanten en visualiseert het beeld van jouw merk. Vier redenen bepalen of jouw branding valt of staat.
1. Creëer emotionele betrokkenheid
Als mens voelen we ons emotioneel meer aangetrokken door een verhaal of sfeer rond een merk. Een sterke branding strategie speelt hier slim op in waardoor de waarde van een product of dienst toeneemt. Het helder krijgen van de missie, visie en waarden zijn de basis om een branding strategie uit te werken.
2. Wees authentiek als merk
Authenticiteit is de sleutel om branding te laten werken. Wat JIJ wil vertellen en dat dit blijft hangen bij jouw klanten is belangrijk. Niet iedereen hoeft hetzelfde gevoel te hebben bij jou brand, maar wel de potentiële klant die je absoluut wil bereiken.
In tijden waarin we overspoeld worden met verschillende merken, producten en bedrijven is het moeilijk een onderscheid te maken. Je bereikt niks met hypes achterna te gaan of te kijken wat concurrentie met hun branding doen. Door je authentiek op te stellen, spring je boven al de rest uit.
3. Visualisatie van jouw verhaal en merk
Nadat je goed bepaalt hebt wat de waarden zijn en wat jouw merk authentiek maakt, kan je bepalen wat je wil uitstralen. Hiervoor heb je uiteraard een logo en baseline nodig, maar ook een aangepaste huisstijl die gebruikt kan worden op alle marketingtools zoals de website, sociale media, brochures, visitekaartjes...
Omdat visuele prikkels belangrijk zijn bij het vormen van een mening rond het merk, is het essentieel dat de visuele uitstraling aansluit op het imago dat je als bedrijf wil bereiken.
4. Bouw reputatie op met jouw merk
Door frequent jouw verhaal via sociale media, nieuwsartikels en andere communicatietools de wereld in te sturen, bouw je herkenbaarheid op. Belangrijk om te weten is dat branding een investering op lange termijn vraagt, pas na 1 à 2 jaar kan het gewenste resultaat bereikt worden. Optimaliseren blijft nog steeds de boodschap om jouw positie in de markt te blijven verhogen.